Log ind
+45 4110 9090

Regnskab og digitalisering i produktionsvirksomheder

« Til bloggen
Dato: 12. april 2019

”I virksomheder skal der træffes mange beslutninger. Nogle er meget vigtige, mens andre er mindre betydningsfulde. Nogle beslutninger har langsigtede konsekvenser, mens andre er helt kortsigtede.  virksomheder skal der træffes mange beslutninger. Nogle er meget vigtige, mens andre er mindre betydningsfulde. Nogle beslutninger har langsigtede konsekvenser, mens andre er helt kortsigtede. Virksomhedens finansielle beslutninger er blandt de mest betydningsfulde, og de kan have såvel langsigtede som kortsigtede konsekvenser.”[1]


En jungle af tal

For mange mindre virksomheder er det regnskabsmæssige en klar udfordring. Det kræver forkundskaber, specialiseret viden og tid. Ofte er det pålagt medarbejdere at jonglere med tallene i et Excel-ark, der egentlig ikke gør meget andet end at lave lister med omkostninger og indtægter, som så kan bruges i en revisionsmæssig sammenhæng. Et retvisende billede af virksomheden i driftssammenhænge, likviditets- og dækningsgrad, kan være svært at danne sig. Beslutninger om fremtiden bliver truffet på slump, og medarbejdere, der måske hellere havde lyst til at koncentrere sig om andre (og sjovere) opgaver, bliver des mere demotiverede.
 


Struktur med budgetter

Et budget er en måde hvorpå virksomhedens nutid kobles sammen med fremtiden, og skal helst være så nøjagtigt som muligt. Et budget består af både kontrollérbare og ukontrollérbare poster – fra markedsføringsposter til lovgivningsmæssige afgifter. Du bestemmer, hvad du vil bruge på markedsføring, men kan ikke skrue på afgifterne til staten. For at kunne lægge et godt og præcist budget, som er dit værktøj til at komme ind i fremtiden med, er det vigtigt at have et godt indblik i virksomhedens præcise driftsmæssige omkostninger på flere forskellige niveauer…
Et budget kan ultimativt set opfattes som en art simulation af virkeligheden – en forestilling om, hvordan fremtiden vil se ud. Ved at lave forskellige typer budgetter, er man i princippet ude i at lave simulationer: og kan potentielt afprøve forskellige nye eller anderledes strategier for forretningen. Jo flere forskellige typer budgetter man laver, der er relevante for virksomheden, des større er muligheden for at opdage nye muligheder eller gemte ressourcer. Men hvis man vil starte et sted, kan komme langt med et rigtig godt likviditetsbudget, hvorved man undgår den dyre kassekredit. Ved likviditetsbudgettet kan du bedre gå ind og arbejde med dine betalingsbetingelser, så du sikrer, at du kan opfylde dine forpligtelser og dermed undgå at være afhængig af en kassekredit.
 


Digitaliseringstiltag – intelligent digital administration

Som det ses i Dansk Industris resultat herunder fra en rundspørge i deres brancheforeninger, er de forskellige digitaliseringsløsninger orienteret efter branche. De giver formentlig sig selv, at e-handelsløsninger er mest relevante for virksomheder, der har varer og en handelsmæssig dimension i sig. Indenfor byggebranchen er det brugen af Big Data, VR/VDC og Cloud/platformsbaseret teknologi, der spiller højest.

Indenfor produktion af eksempelvis industrielle designprodukter, er det logisk at tænke i digitale sensor- og måleteknologier, ligesom det er tilfældet indenfor fødevareindustrien, der kan styrke generering af data til brug for optimering af forsyningskæder, processer og produkter. Men hvad med indenfor regnskab og drift?
Umiddelbart er det længe siden, man forlod de indbundne regnskabsbøger, og alle administrative data findes som indtastede, maskinlæsbare tal i software. Alligevel bliver disse tal sjældent udnyttet optimalt – f.eks. til at beregne budgetter med.

I virkeligheden er optimering af administrative processer via en intelligent og strategisk brug af IT et reelt digitaliseringstiltag, selvom det måske syner af mindre end f.eks. nye sensorer i fabrikken.  Men her er der et tiltag, der er særligt relevant for produktionsvirksomheder, som måske ellers ikke ser sig selv som i målgruppen for digitalisering. Det kræver netop ikke indkøb af specielt maskinel, men kan implementeres på en allerede eksisterende IT- platform. At have digitale værktøjer indarbejdet i administrationen, f.eks. i form af tal, der automatisk konverteres til forskellige slags budgetter og grafiske oversigter, kan være dét, der skal til for at gøre en virksomhed til, hvad Teknologisk Institut vurderer til at være en ”avanceret bruger” af digitale data.


Se på grafen herunder – hvor ligger jeres virksomhed?


[1] Christensen, P. O. & B. G. Sørensen: ”Virksomhedens finansiering” 2. udg. Odense Universitetsforlag. 1996. s. 12.

[2] Fra ” DI-branchernes forhold til digitalisering”, DI, s. 1. 
http://di.dk/SiteCollectionDocuments/Digitaliseringsindsatsen/DI-branchernes%20forhold%20til%20digitalisering.pdf

[3] Fra Teknologisk Institut (Stig Yding Sørensen): ”Hver anden virksomhed udnytter egne data”. 2018, s. 11. 
https://www.teknologisk.dk/kun-hver-anden-virksomhed-udnytter-egne-data/39826
Del på Facebook  Del på LinkedIn
Forrige
11. juli 2019
Teratio indleder spændende samarbejde med Videx Danmark
Det vil i fremtiden blive endnu sværere for aktørerne på markedet for dørtelefoni og adgangskontrol at følge med Videx Danmark, der nu samarbejder med Teratio om udviklingen af nye digitale løsninger.
Læs indlæg
9. maj 2019
Rådgivning om digitaliseringsskridt? – søg inden 10. juni.
Mangler du penge til rådgivning om digitalisering af din virksomhed? Vil du gerne med på Industri 4.0? Først-til-mølle-pulje på 12,7 millioner er i spil lige nu.
Læs indlæg
12. april 2019
Regnskab og digitalisering i produktionsvirksomheder
- Hvor ligger DIN virksomhed i forhold til Dansk Industri og Teknologisk Instituts analyser? Læs videre her om regnskab, hvad man kan med et budget og digitalisering af administrative processer.
Læs indlæg
5. april 2019
Er du digital?
En tredjedel af danske fremstillingsvirksomheder har ingen anvendelse af data på digitalt niveau, eller også har de intet reelt overblik deres digitale datasituation. Hvor står du og din branche?
Læs indlæg
4. april 2019
Har dine kunder læst dette?
Forvent at kunderne kræver flere tilbud - Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opfordrer til mere forhandling om prisen og indhentelse af flere tilbud. Er din virksomhed gearet til at levere dette?
Læs indlæg
1. august 2018
Tilbudssystemet, Som Sparede 500 Timer – En Kundehistorie
Michael fra Decona ringede en dag til Teratio med en irritation over at have tabt et offentlig udbud til en konkurrent, fordi han havde lavet en regnefejl.
Læs indlæg
6. juni 2018
Teratio - Vejen til Succes
Som virksomhed er det første vi bliver udfordret med altid: Hvem er I? Hvad kan I? Hvad vil I?
Læs indlæg
Teratio  ApS
"The Energy Hub"
Lautruphøj 5
2750 Ballerup
Telefon: 4110 9090
E-mail: monica@teratio.dk
CVR: 39107457
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
Teratio ApS | "The Energy Hub" | Lautruphøj 5 | 2750 Ballerup | Tlf.: 4110 9090 | monica@teratio.dk